پخش زنده
امروز: -
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي: با افزايش تعداد کشتي هاي عمليات اطفاي حريق نفتکش " سانچي" به نظر مي رسد ظرف 24 ساعت آينده حريق در اين کشتي خاموش شود.
هادي حق شناس در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما افزود: امروز، روز پنجم حريق در نفتکش ايراني است و با افزايش کشتي هاي اطفاي حريق از جمله يک کشتي ژاپني ، ما به مرحله نهايي خاموش کردن آتش در سانچي نزديک شده ايم.
وي ادامه داد: قرار است در سه تا چهار ساعت آينده يک کشتي ژاپني ديگر نيز به عمليات اضافه شود و با خاموش شدن اتش و در صورت بروز نکردن انفجاري ديگر در نفتکش ايراني- عمليات نجات خدمه کشتي آغاز خواهد شد.
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي تصريح کرد: به احتمال زياد خدمه کشتي داخل کشتي هستند ولي هر نوع احتمال درباره آنها وجود دارد.
وي تاکيد کرد: در دو روز اخير نيز شعله هاي اتش پس از عمليات اطفاي حريق کم شده بودند، اما پس از وقوع چند انفجار، باز هم گستره آتش افزايش يافت.
حق شناس درباره سرنوشت خدمه کشتي گفت: هنوز هيچ خبري درباره خدمه کشتي نداريم و به غير از يک نفر که پيکرش در دريا کشف شده از 31 نفر ديگر اطلاعي وجود ندارد.
حق شناس درباره احتمال زنده بودن خدمه کشتي گفت: بالاخره پنج روز از حادثه مي گذرد و انفجار بروز کرده در کشتي بر اثر شعله ور شدن موادي موسوم به " کاندنست" بوده و طبيعي است که هر نوع احتمالي وجود خواهد داشت.
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي درباره مراحل قانوني بررسي علل حادثه توضيح داد: به لحاظ کنوانسيون هاي بين المللي، پس از بروز چنين حوادثي کميته بررسي سوانح با حضور نمايندگان همه کشورها و طرف هاي ذينفع در دو کشتي شکل مي گيرد و از روز گذشته جلسات اين کميته آغاز شده است.
وي ادامه داد: کشتي ها نيز مانند هواپيماها داراي جعبه سيا يا وي دي آر هستند که در آنها تمام اطلاعات ثبت و ضبط شده است که اين اطلاعات با حضور وکلاي ذي نفعان و بيمه ها بررسي مي شود.
حق شناس گفت: کشتي ، خدمه ، محموله و ماشين آلات نفت کش سانچي بيمه هستند و مشکلي براي تامين خسارت آنها وجود ندارد.
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي درباره حضور دانشجويان در عرشه اين کشتي افزود: طبق استانداردهاي جهاني اين نفتکش مي توانست چهار نفر کارورز يا دانشجو به همراه داشته باشد که در فهرست خدمه قرار مي گيرند.
وي درباره دليل بروز حادثه گفت: سال ساخت کشتي ايراني 2008 و کشتي چيني نيز 2011 ميلادي است و طبيعي است که هر دو کشتي مجهز به پيشرفته ترين تجهيزات ناوبري بوده است، بر اين اساس مي توان انتظار داشت دلايل ديگري مانند خطاي انساني در بروز حادثه دخيل بوده است.