مشاهدات خبرنگار اعزامی خبرگزاری صداوسیما به مدینه النبی حاکیست زائران کشورمان در شهر رسول خدا (ص) بعد از شرکت در نماز جماعت و زیارت اماکن مقدس این شهر معنوی، به مراکز خرید مختلف نیز مراجعه می کنند.
حجاج ایرانی نیز از دیرباز خرید سوغات از دو شهر مکه و مدینه را به عنوان بخش لازمی از این سفر معنوی در نظر داشته اند اما چند سالی است که نگاه متفاوتی در این موضوع وارد شده است.
بخش قابل توجهی از حجاج کشورمان متاثر از مشاهده آثار مثبت حمایت از کالای ایرانی بر اشتغال و معیشت فرزندان ایران زمین، نسبت به هرگونه خرید سوغات در سفر حج خودداری می کنند.
این افراد در مصاحبه با خبرنگاران تاکید دارند که قبل از تشرف به حج، سوغات مورد نظر برای خانواده، اقوام و دوستان را از بازار شهرهای خود تهیه کرده اند.
این اقدام دو مزیت معقول دارد که جنبه نخست آن اقتصادی و جنبه دوم آن مدیریت زمان برای زیارت و بهره معنوی بیشتر است.
نرخ برابری ریال دو کشور ایران و عربستان که متاثر از نرخ دلار است، یکی از دلایل اصلی جنبه اقتصادی ماجراست.
مدینه اما به علت کاهش قابل توجه تعداد هتل های این شهر که ناشی از تخریب بسیاری از آنها در محوطه جنوبی حرم با هدف توسعه صحن مسجد النبی (ص) صورت گرفته است، روزهای اندکی پذیرای زوار کشورهای مختلف است.به طور معمول ایرانیان حدود پنج تا شش روز در مدینه النبی (ص) توقف دارند و برای خالی شدن هتل ها و امکان ورود کاروان های بعدی، از مسجد شجره محرم شده و وارد شهر مکه می شوند.
این توقف کوتاه در مدینه منوره نیز مزید بر علت شده که زائران فرصت بیشتری را برای حضور در حرم نبوی (ص)، گلستان بقیع و دیگر اماکن مقدس شهر پیامبر (ص) اختصاص دهند.
سیصد اتوبوس زائران ایرانی را در مکه جابجا می کنند
بیش از سیصد دستگاه اتوبوس ویژه حجاج ایرانی در نوزده خط مشخص، زائران ایرانی را در مکه مکرمه جابجا می کنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری صداوسیما به مدینه منوره، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: نوزده خط اتوبوسرانی برای حمل و نقل زائران ایرانی در داخل شهر مکه مکرمه فعال شده است و در زمان اوج حضور حجاج با301 دستگاه اتوبوس جدید، این خدمات افزایش خواهد یافت.