بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا
رسیدگی به تخلفات افزایش اجاره بها با قوه قضائیه
وزیر راه: از رئیس دستگاه قضا خواستم شعب خاصی برای رسیدگی به تخلفات از مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره افزایش قیمت اجاره مسکن در کلان شهرها اختصاص یابد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمد اسلامی امروز در حاشیه الحاق ۵۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی کشور در جمع خبرنگاران افزود: مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره افزایش اجاره بهای حداکثر ۲۵ درصدی برای همه مردم و مسئولان لازم الاجراست چراکه یکی از راههای موثر در شیوع این بیماری، اسباب کشی مستاجران در چنین شرایطی است.
وی اضافه کرد: امروز در خدمت رئیس قوه قضائیه از ایشان خواستم در کلان شهرها شعبه خاصی برای رسیدگی به تخلفات از این مصوبه اختصاص دهند.
اسلامی گفت: همه باید دست به دست هم بدهند تا از این شرایط عبور کنیم چراکه این امر، موضوعی انسانی است و اسباب کشی یکی از دلایل شیوع کروناست که رعایت این مصوبه نیز بخشی از الزامات مبارزه با شیوع کروناست.
وزیر راه و شهرسازی درباره زمان پرداخت وام ودیعه مسکن توضیح داد: ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن از روز گذشته بصورت پیامکی آغاز شده است و متقاضیان در این مرحله غربالگری و سپس به بانک عامل معرفی میشوند و طبق بررسیهای شورای فقهی و بانک مرکزی، این منابع در اختیار موجر قرار میگیرد.
اسلامی درباره پیگیری حقوقی تهدید نظامی هواپیمای ایرباس مسافری ایرانی توسط جنگندههای آمریکایی نیز گفت: این اقدامی تروریستی است و نزدیک شدن جنگندهها و هواپیماهای نظامی به کریدورهای تجاری هوایی شناخته شده، خلاف پیمان شیکاگو است.
وی افزود: هواپیما در مسیر مشخص (روتین) و عادی خود پرواز کرده و این رفتار جنگندههای آمریکایی تجاوز محسوب میشود و ما لازم میدانیم برخورد با دولت تروریست پرور آمریکا انجام شود.
اسلامی همچنین درباره الحاق ناوگان جدید به شبکه ریلی نیز گفت: به یاری خداوند، مراسم ورود ناوگان در سال جاری هر ماه برگزار میشود تا نشانهای از اهتمام به ساخت داخل باشد.
وی ادامه داد: سال آینده روی این تجهیزات به خودکفایی کامل خواهیم رسید و خلاقیت و استفاده از فناوری روز، رو به گسترش است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: کارخانجات تولید واگن کشور، سالها در رکود کامل بودند، اما از سال گذشته این رکود کاهش یافت و در شرایط شیوع کرونا، از ابتدای سال, ۲۵۹ دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی کشور اضافه شد و امیدوارم هدف ۲ هزار دستگاه نیز، محقق شود.
وی درباره مشوقهای جذب حمل ریلی بار در شرایط توسعه ناوگان افزود: ما تلاش کردیم استفاده از ظرفیت ریل برای توسعه حمل بار بیشتر شود و در این خصوص توسعه خط دوم ریلی و توسعه آن در دستور کار قرار گرفته و همچنین اتصال راهآهن به مراکز بار و لجستیک پیگیری شده است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سهم راه آهن در تخلیه کالاهای اساسی از بنادر در حال حاضر بیشتر شده است و صنعت معدنی و فولادی کشور، استفاده از حمل و نقل ریلی و ورود به این عرصه را، فرصتی میدانند و در این حوزه سرمایه گذاری کردهاند.
وی ادامه داد: همچنین خط دوم بافق - تربت حیدریه، به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان در آستانه اجرا قرار گرفته، و این نشان میدهد جذابیت در بخش حمل و نقل بار از طریق ریل ایجاد شده است.
ضرورت همکاری بانکها با تولیدکنندگان واگن
وزیر راه: شبکه بانکی باید در تولید، همپای شرکتها باشد و اینکه منابع مالی به کندی در اختیار تولید کنندگان قرار میگیرد، توجیهی ندارد.
آقای محمد اسلامی در مراسم الحاق ۵۰ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی کشور با بیان اینکه شبکه بانکی توجیهی ندارد منابع مالی را به کندی در اختیار تولید کنندگان قرار دهد، گفت: بانکها دلیلی برای همکاری نکردن با شرکتهای تولید کننده صنعت ریلی ندارند چراکه منابع تبصره ۱۸ که باید در اختیار شرکتهای تولید کننده واگن و تجهیزات صنعت ریلی قرار بگیرد را صندوق توسعه ملی تامین کرده است.
وی افزود: تشکیل هرماهه چنین جلساتی، ممکن است ظاهرا تشریفاتی و غیر ضروری به نظر بیاید، اما در واقع اراده و اهتمام همه ما را به حمایت از تولید داخل نشان میدهد.
اسلامی تصریح کرد: در چنین جلساتی، تولید کنندگان فرصت مییابند مسایل و مشکلات خود را بیان کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: میزان ناوگانی که از ابتدای امسال وارد شبکه ریلی کشور شده است با هدف و شعار سال جهش تولید، تطابق ندارد، اما تولید و تحویل ناوگان ریلی همچنان ادامه دارد و امیدوارم مدیرعامل راه آهن و معاونان این شرکت موضوع کندی ساخت واگن در کشور را پیگیری کنند.
وی گفت: کارخانجات واگن سازی ما باید با ظرفیت مناسب فعالیت کنند و تولیدات مناسب و شایسته ایرانی را به بازار مصرف عرضه کنند و نگرانی و دغدغهای در این باره نداشته باشند.
گفتنی است؛ در مراسم امروز، ۵۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی شامل ۴۹ واگن باری جدید (حمل اسید، غلات و لبه بلند) و یک لکوموتیو بازسازی شده که با اعتباری بیش از ۶۹ میلیارد تومان در سه شرکت واگن سازی کشور ساخته شده، به شبکه ریلی کشور افزوده شد.
الحاق ۵ واگن حمل اسید تولید داخل به ناوگان ریلی
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از الحاق ۵ واگن حمل اسید سولفوریک در مجموعه ۵۰ واگن ملحق شده امروز به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور خبر داد.
آقای سعید رسولی با بیان اینکه با وجود تحریمهای اقتصادی و شیوع کرونا، توسعه ناوگان متوقف نشد، گفت: پنج دستگاه از واگنهای جدید ملحق شده به ناوگان ریلی کشور، واگن حمل اسید تولید شرکتهای داخلی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در شرایط تحریم اقتصادی ظالمانه و شیوع بیماری کرونا، این اقدام مهم با همت و اراده و باور خانواده بزرگ و توانمند راه آهن انجام شد.
وی اضافه کرد: گامهای بلندی برای توسعه شبکه ریلی از طریق ایجاد خطوط دوم و خطوط فرعی و احداث راههای جدید انجام شده است و این ناوگان که امروز وارد شبکه ریلی شد تولیدات تیر ماه کارخانجات داخلی کشور است و ماهانه ناوگان تولیدی کارخانجات کشور وارد شبکه ریلی خواهد شد.
به گفته مدیرعامل راه آهن، پنج دستگاه واگن حمل اسید تولید داخل که امروز وارد شبکه شد تفاهم نامه ساخت آن روز ۲۸ اسفند سال گذشته به امضا رسیده بود.
الحاق ۴۹ واگن باری و یک لکوموتیو به ناوگان ریلی
با حضور وزیر راه، یک لکوموتیو بازسازی شده و ۴۹ واگن باری جدید، به ناوگان ریلی کشور ملحق شدند.
این ۵۰ دستگاه با اعتباری بیش از ۶۹ میلیارد تومان در کارخانجات واگن سازی کشورمان ساخته شده اند.
واگن سازی پارس، واگن سازی کوثر و مپنا لکوموتیو به عنوان سه شرکت واگن ساز، ساخت این واگنها و لکوموتیو را برعهده داشتند و سه شرکت تجارت کوشش سپاهان، مپنا لکوموتیو و صنایع ملی مس ایران، سرمایه و تامین مالی ساخت این ۵۰ واگن باری و لکوموتیو را برعهده داشته اند.
از ابتدای سال جاری، این چهارمین مرحله الحاق ناوگان جدید و ساخت داخل است که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده است که تاکنون ۲۰۹ واگن به ناوگان ریلی پیوسته است و قرار است ماهانه و تا پایان سال، جمعا دو هزار واگن باری و مسافری و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور ملحق شود.
سال گذشته جمعا ۷۷۸ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی ملحق شده بود که در سال جهش تولید، با استفاده از ظرفیتهای قانونی و کمک بخشهای غیردولتی، این هدف روی دو هزار دستگاه واگن جدید انواع واگن مخزن دار، لبه بلند، واگن حمل بالاست، واگن مسافری و لکوموتیو توسعه یافته قرار گرفته است.