پخش زنده
امروز: -
رئیس اداره نظارت بر راههای اصلی راه و شهرسازی، قرارداد آنها را هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، رئیس اداره نظارت بر راههای اصلی راه و شهرسازی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، ۱۱ طرح ملی جادهای در استان قزوین از دو سال قبل اجرایی شده اند. چهارخطه کردن ۲۳ کیلومتر از مسیر محمدیه - آبیک، یکی از طرحهایی ست که به گفته سجادی نیا، قرارداد هفت و نیم کیلومتر منعقد شده است و دو و نیم کیلومتر آن امسال، آسفالت میشود.
رئیس اداره نظارت بر راههای اصلی راه و شهرسازی افزود: بهسازی محور دانسفهان به رحیم آباد به طول ۱۰ کیلومتر، اک به شامی شاپ، تاکستان به ابهر حد فاصل ضیاءآباد تا فارسجین، تاکستان - آقچه کند به نیکویه و آبترش به ضیاءآباد از دیگر مسیرهایی ست که یا چهارخطه و یا به راه اصلی تبدیل میشوند.
سجادی نیا از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم خواست در جذب اعتبارات اجرای این طرح ها، بیشتر کمک کنند.
متولی راه در پاسخ به این سوال که برای افزایش جذب گردشگر، چه اقدامی برای توسعه و بهسازی راهها کرده اید، گفت: یکی از ظرفیتهای گردشگری استان منطقه الموت است که افتتاح جاده، قزوین، الموت، تنکابن به حضور مسافران در این منطقه، کمک خواهد کرد.
احداث جاده ۱۶۴ کیلومتری قزوین، الموت، تنکابن از سال ۸۶ آغاز شده که ۹۷ کیلومتر آن در استان قزوین واقع شده است.
۶۲ کیلومتر از مسیر، روستای حصارخروان تا شهرک در الموت شرقی در آستانه افتتاح است.
طبق اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، ۹۲ درصد ۶۲ کیلومتر تکمیل شده و در آستانه افتتاح قرار داریم.
گزارشی میدانی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما که خرداد امسال صورت گرفت نشان میدهد، ورودی مسیر از آزاد راه قزوین - کرج در محدوده حصارخروان و حدود ۹۰۰ متر از مسیر در محدوده اکبرآباد باقی مانده است.
جاده قزوین، الموت، کلاچای به طول ۱۴۵ کیلومتر محور دیگری ست که مسیر قزوین به گیلان را کوتاهتر خواهد کرد آن هم با گذر از طبیعت بکر و رودخانههای خروشان که لذت سفر را دو چندان میکند.
رئیس اداره نظارت بر راههای اصلی راه و شهرسازی میگوید: ۷۲ کیلومتر از ۱۴۵ کیلومتر در استان قزوین واقع شده است.
به گفته سجادنیا، جاده پیشرفت چند کیلومتر در محدوده شاهرود در رازمیان و ابتدای مسیر در باراجین دارد، اما به تازگی تصمیم بر این شده است که ابتدا جاده قزوین، الموت، تنکابن تکمیل شود بعد این مسیر ادامه یابد.
استان قزوین حدود ۲۱۷ کیلومتر راه آزادراهی، ۳۷۵ کیلومتر بزرگراه، ۲۲۴ کیلومتر جادههای اصلی و ۵۰۷ کیلومتر راه فرعی دارد.
طبق آمار راهداری و حمل و نقل جادهای که از ۶۵ دستگاه تردد شمار ثبت میشود، در روزهای عادی ۸۵۰ تا ۹۵۰ هزار تردد در استان قزوین ثبت میشود که این عدد در روزهای تعطیل به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار میرسد.
مسیر ریلی هم به موازات طرحهای جادهای در حال توسعه است.
آمار رئیس اداره نظارت بر راههای اصلی راه و شهرسازی نشان میدهد، استان قزوین ۴۲۰ کیلومتر مسیر ریلی دارد که ۱۰ ایستگاه هم برای آن احداث شده است.
سجادنیا، از دو خطه شدن مسیر ریلی تهران تا قزوین خبر داد.
متولی راه میگوید: در محدوده تهران به تاکستان پیمانکار در حال دو خطه کردن مسیر ریلی ست که اگر اعتبارات برسد تا یک سال آینده تکمیل میشود.
او گفت: در حوزه مسافری هم از ریل باس استفاده میکنیم که روزانه سه تردد دارد و دو هزار نفر را جابجا میکند.
قزوین با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از گذشته تاکنون، یکی از مراکز اصلی تجاری محسوب میشود.
همچنین قزوین، دروازه ورود ایرانیان به شمال کشور و ۱۱ استان دیگر است.
استان قزوین با قرار گرفتن در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب در کنار نزدیکی به پایتخت، یک شاهراه ترانزیتی و مسافری تبدیل شده است.
همین اهمیت موضوع باعث شد سال هزار و ۴۰۰ مجمع تشخصی مصلحت نظام در مصوبه ای، احداث منطقه ویژه اقتصادی تاکستان را تصویب کند.
تکمیل خط راه آهن رشت - انزلی و اتصال دریای خزر به خلیج فارس و همچنین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در تاکستان، شاهد تحولات مهم در بخشهای اقتصادی و گردشگری استان قزوین خواهیم بود.