پخش زنده
امروز: -
کارشناس تحلیل محتوای بازیهای رایانهای گفت: گردش مالی صنعت بازیهای رایانهای در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است به نوعی که گردش مالی این حوزه میتواند در اشتغال زایی برای جوانان نیز یک شغل مطلوب محسوب شود.
منصور نعمت اللهی، کارشناس تحلیل محتوای بازیهای رایانهای بنیاد ملی بازیهای رایانه ای؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره ایجاد نظام رده بندی سنی بازیها در بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، افزود: از ابتدای تاسیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۳۸۶، تدوین نظامی با عنوان نظام ملی ردهبندی سنی بازیهای رایانهای در دستور کار قرار گرفت که وظیفه آن نظارت بر محتوای بازیها و مشخص کردن رده سنی مناسب برای هر بازی بود.
نظام رده بندی سنی ESRA در ابتدا تنها بازیهایی را که بر روی رایانهها و کنسولهای بازی قابلیت اجرا داشتند را ردهبندی سنی میکرد که با گذشت زمان ردهبندی بازیها علاوه بر رایانهها در کنسولهای دیگر و موبایلها نیز وارد شد. مشکلاتی مثل عدم وجود الگوی مناسب در بازی ها، رویکرد انفعالی توسط مخاطبان و آثار سوء جسمانی و روانی بازیهای رایانهای باعث شد در سال ۱۳۸۷ بنیاد ملی بازیهای رایانهای یک نظام رده بندی برای تقسیم بندی بازیها برای هر سنینی را ایجاد کند.
وی ادامه داد:ردههای سنی ESRA به ۵ دسته اصلی تقسیم شدهاند، این ردههای سنی بر اساس خصوصیات جسمی-حرکتی، خصوصیات عقلی-ذهنی، خصوصیات عاطفی و اجتماعی که باعث ایجاد تفاوت در گروههای سنی میشوند، تشکیل شدهاند. گروههای سنی ESRA شامل ۵ گروه اصلی با ردههای سنی +۳، +۷، +۱۲، +۱۵، +۱۸ انجام شده است. بازی +۳ سال بدین معنی نیست که این بازی صرفا مخصوص کودکان است، عموما بازیهای مدیریتی و یا بازیهای ورزشی جزء رده بندی سنی +۳ سال قرار میگیرد به طور مثال منظور بنیاد ملی بازیهای رایانهای از +۳ سال این است که این بازیها محتوای آسیب رسان خاصی ندارد و میزان خشونت، ترس، ناهنجاری اجتماعی در هر بازی بررسی میشود.