• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۴۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۲
مرکزی » سیاسی
به مناسبت روز مجلس؛

مقایسه مجلس پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران

مجلس پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران تفاوت‌های بنیادینی در ساختار، مبانی مشروعیت و نقش‌آفرینی خود دارند.

مقایسه مجلس پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزی؛ مجلس پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ تفاوت‌های بنیادینی در ساختار، مبانی مشروعیت و نقش‌آفرینی خود دارند.

یک مقایسه کلی میان مجالس پیش از انقلاب (دوره قاجار و پهلوی) و مجالس پس از انقلاب (جمهوری اسلامی):

۱. مبنای مشروعیت و ساختار حکومتی

ویژگی

مجالس پیش از انقلاب (مجلس مؤسسان و مجالس شورای ملی)

مجلس شورای اسلامی (پس از انقلاب ۱۳۵۷)

مبنای مشروعیت

سلطنت مشروطه (مشروطه سلطنتی). قدرت نهایی در دست شاه بود.

جمهوری اسلامی. قدرت نهایی مبتنی بر ولایت فقیه و آرای عمومی مردم است.

نقش دولت

دولت‌ها اغلب توسط شاه منصوب یا عزل می‌شدند و پاسخگویی به مجلس محدود بود.

دولت باید برای تشکیل کابینه از مجلس رأی اعتماد بگیرد و در برابر آن پاسخگوست.

تأیید صلاحیت

اغلب محدود به نخبگان و افراد مورد تأیید دربار بود.

کاندیداها توسط شورای نگهبان بررسی و تأیید صلاحیت می‌شوند که این امر نقش نظارتی بسیار پررنگی بر ترکیب مجلس دارد.

 ۲. ماهیت و قدرت قانون‌گذاری

پیش از انقلاب: وظیفه اصلی قانون‌گذاری را بر عهده داشت، اما در عمل، بسیاری از قوانین مهم (مانند قرارداد‌های استعماری یا اصلاحات ساختاری) تحت تأثیر مستقیم قدرت شاه یا فشار‌های خارجی بود و مجلس نقش تأییدکننده یا اعتراضی ضعیف را داشت.

پس از انقلاب: مجلس در رأس امور قانون‌گذاری قرار دارد و طبق قانون اساسی، مسئول تدوین، تصویب و نظارت بر اجرای قوانین است. با این حال، این قوانین باید با شرع مقدس و قانون اساسی (که نظارت آن بر عهده شورای نگهبان است) مغایرت نداشته باشند.

۳. ترکیب و مشارکت اجتماعی

پیش از انقلاب: ترکیب طبقاتی مجلس بیشتر نماینده طبقات سنتی، زمین‌داران، و اشراف بود. اگرچه در مقاطعی تلاش‌هایی برای نمایندگی اصناف صورت گرفت، اما مشارکت سیاسی عمومی محدود بود.

پس از انقلاب: از لحاظ نظری، مجلس بر پایه مشارکت عمومی و توده‌ای شکل گرفته است. تنوع نمایندگان از نظر شغلی (روحانیون، مهندسان، کشاورزان، کارگران) بیشتر است، اگرچه در عمل ترکیب سیاسی غالب (اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب) در هر دوره تغییر می‌کند. حضور زنان در مجلس پس از انقلاب آغاز شد، در حالی که پیش از انقلاب حضور زنان در مجلس بسیار نادر یا محدود بود.

۴. نقش نظارتی

پیش از انقلاب: نظارت مجلس بر عملکرد دولت معمولاً ضعیف بود و استیضاح دولت‌ها اغلب سیاسی و تحت کنترل دربار بود.

پس از انقلاب: مجلس حق استیضاح وزرا و حتی طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را دارد. این ابزار‌های نظارتی به طور رسمی قدرتمندتر هستند.

جمع‌بندی

تفاوت اصلی در ماهیت حکومت است: مجلس پیش از انقلاب ابزاری در چارچوب سلطنت بود، در حالی که مجلس پس از انقلاب، رکن اصلی قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی است که مبتنی بر ولایت فقیه و فقه اسلامی بنا شده است. این تغییر مبنا، نحوه انتخاب نمایندگان، قوانین تصویب شده و قدرت نظارتی آنها را به طور ریشه‌ای دگرگون کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مالکیت سامانه «کاتب» به سازمان ثبت منتقل می‌شود
تأکید شورای‌عالی شهرسازی بر تأمین زمین برای طرح‌های مسکن
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم
صنایع تولیدی آذربایجان شرقی در تامین سوخت جایگزین مشکلی ندارند
مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای دو تیم باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ دی ۱۴۰۴
آغاز صدور آنلاین معافیت تحصیلی برای مشمولان نظام وظیفه
عیادت معاون استاندار آذربایجان شرقی از دانشجوی حادثه‌دیده دانشگاه تبریز
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ به افق قم
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
۱۰ کیلومتر از فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
معرفی داوران جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
شب چله و حافظ خوانی
دلتنگی سرلشکر موسوی برای فرمانده شهید «محمد باقری»
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)