پخش زنده
امروز: -
رییس رسانه ملی در نشست سراسری مدیران صدا و سیما گفت: برخورد رسانه ملی با قوای سه گانه باید به دور از افراط و تفریط باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر سرافراز در نشست سراسری مدیران سازمان صدا و سیما رئیس رسانه ملی در ابتدای سخنان خود ، با اشاره به حکم مقام معظم رهبری برای رئیس جدید رسانه ملی و برنامه هایی که به آن الحاق شده بود ، گفت: بر اساس حکم ایشان ، رسانه ملی باید در حوزه فنی و فضای مجازی اقداماتی انجام دهد که استفاده از فناوری های روز و تبدیل شبکه ها از SD به HD یکی از آنهاست .
دکتر سرافراز در ادامه با تاکید بر توانمندی مدیران و لزوم اشراف آنها بر برنامه هایی که به آنان سپرده می شود افزود : در حوزه مدیریت پیام باید اقدامات مهمی صورت گیرد و همه مدیران سازمان بر پیام هایی که از رادیو و تلویزیون پخش می شود ، اشراف و مدیریت داشته باشند و مقوله پیام را به خوبی بشناسند تا بر کیفیت محتوا افزوده شود .
ضرورت افزایش ضریب نفوذ رسانه ملی در حوزه وب
وی با اشاره به جایگاه فضای مجازی و شبکه های اینترنتی در آِینده رسانه ای گفت: امروزه حوزه وب و تلفن همراه به عنوان رسانه های جدید ، بخشی از اوقات مخاطب را اشغال و شیوه اطلاع رسانی را متفاوت کرده است ما در چنین فضایی باید ضریب نفوذ رسانه ملی را افزایش دهیم که این امر نیازمند تحلیل ، بررسی و ارزیابی درست از روند پیشرفت های رسانه در ابعاد تکنولوژیک و محتوایی است .
رئیس صدا و سیما با تاکید بر تغییر تشکیلات اداری سازمان به تشکیلات رسانه ای ،گفت:رسانه ملی بنا به وظایفی که دارد باید برای رسیدن به اهدافی که برایش پیش بینی شده و نیز ضریب بالای نفوذ ،تشکیلاتش را به تشکیلاتی رسانه ای تبدیل کند .
دکتر سرافراز توجه توامان به محتوا و مخاطب را دو بال پرواز رسانه ملی دانست و افزود : محتوا باید طوری ارائه شود که مخاطب آن را ببیند و بشنود و در حوزه رسانه که هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام دارد ،کارکرد داشته باشد مخاطب محوری بدون توجه به محتوای هدفمند و ارائه محتوای بدون جذابیت که مورد توجه مخاطب قرار گیرد فایده ای ندارد و هنر مدیریت رسانه ای است که به هر دو بعد توجه کند .
رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید بر لزوم ورود رسانه ملی به علوم و فناوری های شناختی افزود : ما به دنبال این هستیم که ببینیم چطور می شود بر قلب،مغز و عواطف انسان ها ،تاثیر گذاری داشت ، زیرا پیامی که می دهیم از گوش و چشم دریافت می شود و هدف این است که تاثیر گذار باشد.
وی اضافه کرد: یک برنامه خوب می تواند غرور و اقتدار ملی را تحریک کند و این مهم است که یک برنامه با چه نوع رنگ آمیزی و چه نوع صدا و ترکیبی روی آنتن می رود .
تعامل رسانه با دولت
رئیس رسانه ملی درباره نحوه تعامل رسانه ملی با دولت نیز گفت : رسانه باید نسبت به دولت ، منصفانه و با احترام برخورد کند ، زیرا دولت در شرایط سختی کار می کند ،تحریم های بین المللی و کاهش قیمت نفت مشکلاتی به وجود آورده و کار دولت را دشوار تر کرده است در عین حال از افراط و تفریط باید پرهیز کند و به خواسته های حزبی توجه نکند .
دکتر سرافراز، مسائل داخلی کشور را در حوزه مباحث هسته ای برای رسانه ملی مهم تلقی کرد و گفت: در مباحث هسته ای تیم مذاکره کننده مورد حمایت نظام و رهبری است و رسانه نیز وظیفه خود می داند از آنچه که رهبر معظم انقلاب ترسیم می کند، حمایت کند. اما برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید تحریم ها لغو شود و ضمانتی برای آن وجود داشته باشد.
وی افزود: تحریم های اتحادیه اروپا ، دولت آمریکا ، کنگره و شورای امنیت، همه مورد بحث است آمریکا تاکنون از تحریم ها به عنوان یک عامل فشار بر ملت، دولت و حاکمیت استفاده کرده است.
تحولات منطقه ای
رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع منطقه ای و دنیا پرداخت و گفت: در حوزه منطقه ای شاهد تحولات گسترده ای هستیم که شروع آن با هم پیمانی قدرت های جهانی برای شکست سوریه بود که با مقاومت نیروهای اسلامی و حمایت ایران این اتفاق نیفتاد و اکنون برآیند آن به جریانی به نام داعش تبدیل شده است که نه تنها مسائل اسلامی که مسائل انسانی را هم زیر پا می گذارد و من آن را گروهی شیطانی می نامم که با حمایت گسترده برخی دولت ها شکل گرفته و همین موضوع سبب چالش میان دولت های منطقه و آمریکا شده است که آیا باید از داعش همچنان حمایت کنند یا نه.
لزوم توجه به تحولات جدید در حوزه صدا و تصویر
دکتر مهدی اخوان بهابادی قائم مقام رسانه ملی در امور فناوری و رسانه های نوین نیز در سخنانی با اشاره به تغییرات رسمی که در حوزه صدا و تصویر در دنیا رخ داده است گفت: آمار رسمی می گوید که تا سال 2019 ، تعداد 5،6 میلیارد تلفن هوشمند وجود دارد که 9،3 آن اشتراک متحرک است ضمن اینکه تا این سال 90 درصد جمعیت جهان به فناوری جدید مخابراتی دست پیدا خواهد کرد و ترافیک دیتا در جهان به 10 برابر می رسد.
وی با تاکید بر سهم 50 درصدی ویدئو از ترافیک دیتا و نیاز مخاطب به دیدن و شنیدن فایل های تصویری و صوتی افزود: این آمار نشان می دهد تحولات جدیدی در حوزه صدا و تصویر در جهان رخ داده است که به ما اجازه نمی دهد صرفا به فکر رادیو و تلویزیون سنتی باشیم.
قائم مقام رئیس سازمان در امور فناوری و رسانه های نوین با تاکید بر لزوم توجه به IPTV به عنوان راه حل نهایی که سبب همگرایی درحوزه رسانه خواهد شد افزود: علاوه بر مبحث IPTV از بحث فضای مجازی و نرم افزارهای آن نباید غافل شد و این سه حوزه باید در کنار هم بنشیند.
وی با اشاره به برداشتن مرزهای انحصار در حوزه برودکست و وجود زنجیره تولید و عرضه محتوا در فضای مجازی گفت: رسانه ملی در مواجهه با فضای مجازی سعی خواهد کرد حضور خود را در این فضا تثبیت کند و در این رقابت بازیگر ممتازی باشد.
گام بلندرسانه در حوزه نیروی انسانی
در ادامه مراسم، دکتر علی اصغر جعفری معاون سرمایه انسانی سازمان صدا و سیما شکل گیری معاونت سرمایه انسانی را گام بلندی دررسانه ملی دانست و گفت: تراز رسانه ملی در حوزه نیروی انسانی تراز بالایی است و با توجه به توقع مقام معظم رهبری از رسانه ملی، این رسانه با طراحی و اجرای نظام جامع مدیریت و توسعه سرمایه انسانی و ایجاد سامانه مدیریت سرمایه انسانی سعی کرده است سازمان صدا و سیما را به سازمانی با نیروهای خلاق، مومن و کارآمد رهنمون کند.
دکتر کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی که به عنوان مهمان ویژه در این نشست حضور داشت، در سخنانی با اشاره به چگونگی بهره گیری از علوم شناختی گفت: هم اکنون پروژه های بزرگ علوم شناختی در خدمت مطبوعات، رسانه های دیداری و شنیداری و رسانه های مجازی هستند و این علوم به برنامه سازان کمک می کند که در فرآیند نیمه هوشیار بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارند.
وی با اشاره به تاثیر فرآیندهای نیمه هوشیار در ظهور پدیده های نوخواسته علت موفقیت بسیاری از برنامه های رادیو و تلویزیون را فضای استعاری آن دانست که برداشت ذهنی از پیام را به مخاطب واگذار می کند.