سرافراز : حمایت از تولید و پخش برنامه های داخلی
رئیس رسانه ملی گفت : نظرسنجیهای دقیق و مستمر درباره بخشهای مختلف خبری صداوسیما انجام می شود که رد اقبال عمومی به خبرهای رسانههای خارجی را نشان می دهد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، محمد سرافراز در دیدار مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس با اشاره به موضوعات داخلی رسانه و تغییراتی که در ماه های اخیر در ساختار رسانه شکل گرفته است و درباره بخشهای محتوایی از جمله خبر رسانه افزود : براساس این نظرسنجیها، در دو ماه گذشته، مخاطبان بخشهای مختلف خبری رسانه ملی پنج درصد افزایش داشته که این افزایش، ناشی از کوتاه شدن بخشهای خبری، تغییردر ادبیات خبر و پرداختن به موضوعات متنوع بوده است.
سرافراز گفت: در بخش محتوا محدودیت ها و ملاحظاتی داریم و به همین دلیل شبکه های ماهواره ای از این وضعیت بهره می برند اما به این معنا نیست که جای ما را گرفته باشند.
رئیس رسانه ملی در ادامه، از رویکرد جدی رسانه در تبیین موضوع اقتصاد مقاومتی یاد کرد و افزود: تشویق کارآفرینان، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و توجه به کار و کار آفرینی، رویکرد جدید ما در رسانه ملی است.
وی ادغام برخی شبکههای تلویزیونی را از اهداف حمایت از تولید و پخش برنامه های داخلی و کاهش پخش برنامههای خارجی عنوان کرد.
رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این مطلب که درصدد هستیم پخش سریال ها و انیمیشن های خارجی کمتر شود و متکی به تولیدات داخلی باشیم گفت: به همین دلیل دو شبکه سریال در هم ادغام شدند تا حجم پخش سریال ها و فیلم های خارجی را کاهش دهیم.
سرافراز در ادامه شبکه پویا را شبکه کودک خواند و با اشاره به هزینههای سنگین ساخت انیمیشن افزود: ساخت پویانمایی در کشور هزینهبر و زمان بر است و قرار است از مهر، برنامههای تولید داخل در این شبکه سهم بیشتری داشته باشد.
رئیس رسانه ملی در ادامه با تشریح مشکلات مالی سازمان، با اشاره به ناتمام ماندن تولید برخی سریالهای الف ویژه ناشی از کمبود اعتبارات گفت: تولید سریالهای«سعدی»، «حضرت موسی (ع)»، و «سلمان» به علت مشکلات مالی و تامین نشدن بودجه، چند سالی است که به تعویق افتاده است.
سرافراز بودجه دولت برای سازمان را کمتر از هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با این مقدار، سازمان حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیست.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد که صدا و سیما درصد زیادی از بودجه اش را از راه تبلیغات تامین کند، می تواند تبعاتی داشته باشد؛ برخی انتقاد می کنند که چرا تبلیغات زیاد پخش می شود، چرا مصرف گرایی را رواج می دهید یا چرا کالاهای خارجی تبلیغ می کنید، در حالیکه اگر دولت، بودجه سازمان را تامین کند، حتی نیازی به پخش آگهی بازرگانی نخواهیم داشت.
سرافراز در پایان درباره پوشش دیجیتالی کل کشور گفت: 10 سال طول خواهد کشید تا در چنین اوضاع مالی و با تامین کامل بودجه عمرانی صدا و سیما، کشور کاملا از پوشش دیجیتال بهره مند شود.
نقشی تاریخی مجلس در بررسی برجام
رییس سازمان صداوسیما گفت: مجلس شورای اسلامی، نقشی تاریخی در بررسی برجام دارد چون در این توافق، تعهدات بلندمدتی برای ایران پیش بینیشده است.
وی با بیان اینکه نکات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس از جمله موضوع برجام برای رسانه ملی راهگشاست، افزود: در آمریکا نیز نمایندگان سنا در حال بررسیاند و تا امروز از یکصد نماینده سنا، تنها 24 نماینده موافقت خود را با برجام اعلام کرده اند.
رئیس رسانه ملی با اشاره به نحوه جریان سازی آمریکاییها درباره برجام گفت: آن ها در مرحله اول، مخالفت خود را اعلام می کنند و در مرحله بعد اگر رئیس جمهور آمریکا مخالفت نمایندگان را وتو کرد، آن وقت مرحله بعدی است که باید 34 رای نمایندگان کسب شود.
وی افزود: دولت آمریکا تبلیغات گستردهای به راه انداخته است؛ از هنرمندان به عنوان موافقان و در قالب برنامههای کوتاه استفاده می کنند و از سویی نمایندگان مخالف برجام در آمریکا در تلاشند که طرح رای نیاورد.
سرافراز گفت: آنها معتقدند که باید با بخش هایی از برجام مخالفت کنند تا امتیاز بیشتری گرفته شود. در واقع، شبکههای تلویزیونی آمریکا با پخش تیزر و تولیدات خود از یک سو و لابی صهیونیستی از سوی دیگر، فعالیت گستردهای در موافقت و مخالفت با برجام در پیش گرفتهاند که این تلاشها با هدف امتیازگیری بیشتر از ایران است.
رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به طرحهای سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه ادامه داد: هدف آمریکاییها در منطقه، تجزیه کشورهای سوریه، یمن و عراق است، بنابراین وظیفه ماست که از محور مقاومت و گفتمان مقاومت حمایت کنیم.